Geschatte leestijd: 2 minuten

Facebook gaat een aantal grote veranderingen doorvoeren. Het sociale netwerk wil minder advertenties, nieuws en andere externe content tonen in de nieuwsfeed, zodat de interactie met vrienden en familie weer centraal komt te staan.

Facebook voelt zich verantwoordelijk

In een uitgebreide post schrijft Mark Zuckerberg dat Facebook niet alleen vermaak wil bieden, maar zich ook verantwoordelijk voelt voor het welzijn van gebruikers. Uit onderzoek blijkt volgens hem dat het gebruik van social media voor contact met onze vrienden en familie een positief effect kan hebben op ons welzijn. “We voelen ons meer verbonden en minder eenzaam, en dat hangt samen met onze geluksbeleving en gezondheid op de lange termijn.”

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…

Geplaatst door Mark Zuckerberg op donderdag 11 januari 2018

“Aan de andere kant is passief artikelen lezen of video’s bekijken – zelfs als ze vermakelijk of informatief zijn – misschien niet zo goed voor ons”, vervolgt Zuckerberg. Wat mij betreft een wel heel summiere omschrijving van de negatieve impact die social media kunnen hebben. Maar goed, de bakker gaat natuurlijk ook niet verkondigen dat zijn brood buikloop veroorzaakt.

Betekenisvolle sociale interacties

Enfin, Facebook zal meer de focus leggen op ‘betekenisvolle sociale interacties’. Adam Mosseri, verantwoordelijk voor de nieuwsfeed, legt in een blogpost uit wat er precies gaat veranderen. Samengevat komt het erop neer dat posts van vrienden en familie meer prioriteit krijgen. Ook voorspelt het algoritme over welke posts je graag met je vrienden wil communiceren. Dat kan ook een nieuwtje of video zijn. Die posts krijgen ook een boost.

Geen zin om te lezen? Check dan onderstaand filmpje over de veranderingen.

News Feed FYI: Bringing People Closer Together

Geplaatst door Facebook op donderdag 11 januari 2018

Het is natuurlijk erg makkelijk om deze stap weg te zetten als een charmeoffensief. Maar het is wel degelijk een stap in de goede richting. Zoals Zuckerberg terecht opmerkt, gaat deze koerswijziging het bedrijf waarschijnlijk geld kosten. Zo zullen mensen naar verwachting minder tijd aan Facebook spenderen. Adverteerders en uitgeverijen zijn vast ook niet mega-enthousiast over de aanpassingen.

Ik ben zeker geen fan van Zuckerberg en consorten. En ik maak me ernstige zorgen over de rol van social media in onze digitale wereld. De negatieve uitwassen zoals fake news, cyberpesten, privacyschendingen en nog veel meer vormen een serieus probleem. Maar voor deze ene keer geef ik Facebook het voordeel van de twijfel. De intenties lijken goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *