Geschatte leestijd: 2 minuten

Bij Techtonia vinden we dat het vooral de taak van de ouders is om hun kinderen wegwijs te maken in de digitale wereld. Maar een beetje hulp van de school kan geen kwaad.

Ik kan me dan ook wel vinden in de oproep van Anne Longfield, de Engelse commissaris op het gebied van kinderbescherming. Zij wil dat scholen jonge kinderen met speciale lessen gaan voorbereiden op de emotionele impact van social media.

Likes en comments

Longfield heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud het moeilijk vinden hiermee om te gaan. Een van de conclusies is dat veel kinderen op sociaal vlak te afhankelijk zijn van likes en comments.

Ook wordt er gewezen op de overstap naar de middelbare school, waar social media een grotere rol in hun leven gaat spelen. Daarmee groeien ook de risico’s.

‘Ik wil net zoals zij worden’

De BBC heeft een aantal uitspraken op een rij gezet van kinderen die deelnamen aan het onderzoek. Daar zitten best wel verontrustende dingen tussen. “Ik zag een mooi meisje en ik wil alles wat zij heeft, dus mijn doel is om net zoals zij te worden”, zegt Bridie (11) bijvoorbeeld.

Aaron zou het cool vinden als hij 150 likes krijgt. “Dat betekent dat ze je aardig vinden.” Annie (11) bewerkt haar foto’s. “Om er zeker van te zijn dat ik er goed uitzie.” En Hassan (8) vindt het vervelend als vrienden of familie zonder toestemming foto’s van hem op social media plaatsen.

Volgens Longfield zoeken kinderen met name op de middelbare school naar bevestiging in de vorm van likes.  “Ze maken zich zorgen over hoe ze online en offline overkomen en hebben het gevoel dat ze niet kunnen stoppen met social media, uit angst dat voor de sociale gevolgen.”

Rol voor school én ouders

Longfield wil dat scholen en ouders kinderen voorbereiden op de ‘significante emotionele risico’s’ van social media. Ze komt met twee duidelijke aanbevelingen:

  • Basisscholen moeten kinderen in de hoogste klassen speciale lessen geven om hun digitale vaardigheden en online weerbaarheid te verbeteren.
  • Ook ouders moeten hun kinderen voorbereiden op de negatieve aspecten van social media. De commissaris omschrijft deze als een ‘emotionele rollercoaster’.

Begin op tijd met voorlichting

Bij Techtonia schreven we al eerder over het feit dat veel kinderen de leeftijdsgrens van 13 jaar voor social media negeren. Uit dit onderzoek blijkt zelfs dat driekwart van de kinderen tussen de 10 en 12 al een profiel heeft. Kortom, de voorlichting kan niet wachten tot de middelbare school.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *