Geschatte leestijd: 3 minuten

Keith Weed, CMO van Unilever, is wat mij betreft de held van de dag. Ja, ik ben bloedserieus en Techtonia wordt niet gesponsord door het bedrijf. Het gaat me ook zeker niet om hun verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen of etenswaren, die vast prima zullen zijn. Maar wel omdat er dankzij Unilever eindelijk een invloedrijke adverteerder is opgestaan die zich afzet tegen de negatieve invloed van social media. En dit is waarom.

Ik ben al lang geen liefhebber van sociale media zoals Facebook en Twitter. Ik zie dat hun macht teveel toeneemt. Ze doen te weinig aan het bestrijden van nepnieuws. Haters kunnen hun ongefundeerde meningen aan de wereld kenbaar maken. Het kan toch niet zo zijn dat extremistische organisaties via social media nieuwe ‘martelaars’ ronselen om onschuldige mensen te doden?!

De publieke opinie wordt beïnvloed, zonder dat iemand zich afvraagt of de manier waarop dat gebeurt wel correct is. Trollen zijn vaak de nieuwe zenders. Allerlei mensen en vooral kinderen zijn de dupe van online treiterijen. De wereld lijkt alleen nog maar om likes en views te draaien. Het is te bizar voor woorden dat vloggers daarom zelfmoorden op beeld vastleggen. Want hoe meer spraakmakend, hoe meer publiek je trekt. En last but not least onttrekken deze techgiganten enorm veel geld uit de Nederlandse economie.

Meer dan een klaagzang

Volgens Unilever hebben we naast nepnieuws en racisme op social media ook te maken met seksisme en berichten die ongepast zijn voor kinderen. Ik kan nog wel even doorgaan met het opsommen van alle negatieve invloeden van social media. Maar eerlijk is eerlijk, wat heb ik er zelf eigenlijk aan gedaan behalve een klaagzang houden? Vrijwel niets.

Ik ben namelijk nog steeds aanwezig op onder meer Facebook. Ik wil de wereld niet lastigvallen met mijn persoonlijke leven. En heb vooral ook niet de behoefte te laten zien hoe fantastisch mijn leven is. Maar ik ben wel bang om nieuws uit mijn vrienden- en kennissenkring te missen. Zo is het te leuk om te zien dat een geëmigreerd oud-klasgenootje weer zwanger is. Dat had ik nooit geweten zonder Facebook.

Unilever kan het verschil maken

Ach, en wat betekent het nu eigenlijk als ik vertrek op social media? Ik ben natuurlijk een nobody. De rest van de wereld blijft volop social media consumeren. Twitter heeft bijvoorbeeld ronkende jaarcijfers laten zien. Dankzij bedrijven die wanhopig op zoek zijn naar leads. Ook het betoog van een van de oprichters van Facebook dat het helemaal fout is gegaan met hun eigen product, lijkt weinig uit te halen.

Misschien dat daar nu een einde aan komt. Want een van de grootste adverteerders ter wereld, met een marketingbudget van 8 miljard euro per jaar, dreigt sancties te ondernemen. Dat moet wel serieus genomen worden, wetende dat zij van het totale budget circa 2 miljard euro uitgeven aan online adverteren. En van dat budget gaat bijna alles naar social media en Google.

Keith Weed: een daadwerkelijke held

Nieuwe held Keith Weed, de chief marketing officer van Unilever, maakt duidelijk: “We kunnen geen omgeving accepteren waar onze klanten niet vertrouwen wat ze te zien krijgen. We kunnen niet een aanbodkanaal blijven ondersteunen dat op sommige momenten meer is dan een moeras.”

Weed is van mening dat internetbedrijven snel moeten ingrijpen en hun verantwoordelijkheden moeten nemen. Hij zegt zelfs dat 2018 anders het jaar van de techlash kan worden. Hij doelt hiermee op een wereld die zich tegen de techgiganten keert.

Het mag dan nog een waarschuwing zijn voor de techgiganten, ik vermoed dat er nu wel echt mensen wakker gaan worden. We kunnen niet blijven vertrouwen op de blauwe ogen van de Mark Zuckerberg, die veel belooft en vooralsnog weinig waarmaakt als het gaat om verbeteringen op Facebook.

Gaan er meer invloedrijke bedrijven opstaan om een waarschuwing af te geven? Of blijven zij in de passieve houding die ik zelf ook heb? Ik hoop het eerste. Zodat ik zeker weet dat mijn kinderen straks beter beschermd worden tegen de verontrustende negatieve invloed van social media. En daarom is Keith Weed voor mij de held van de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *